Min väg till Dakar
Jag heter Anders Svensson.
I över 30 år har Dakar rallyt intresserat och fascinerat mig. Tanken har sakta kommit krypande att varför inte låta drömmen om Dakar bli verklighet!
Sagt och gjort, för 6 år sedan bestämde jag mig för att satsa på Dakar. Jag köpte min första rallybil, en Volvo 940, och skaffade rallylicensen. Med den bilen körde jag ett 20-tal rallytävlingar i ekonomiklassen.
Det gav mig blodad tand och en "ny" Volvo 940 årsmodell -92, införskaffades. I egen regi byggde jag om den till en Volvo Original (VOC). Med den bilen körde jag ytterligare ett 20-tal rallytävlingar, nu i Volvo Originalklassen.
Under resans gång började fundera på vilken bil och vilken klass jag skulle tävla i, T1 eller T2. T1 är prototypbyggen med en rörramskonstruktion medan T2 är en modifierad produktionsbil homologerad enligt FIA. Besökte Rally Raid i England och även Svenska Pewano i Mölnlycke vilka båda hade erfarenhet av att bygga Dakar-bilar. 2013 besökte jag Portugal för att titta på tävlingen Baja Portalegre 500 då fick jag kontakt med Prolama. De hade 15 års erfarenhet av att bygga om Isuzu-bilar till Cross Country rallybilar så jag bestämde mig för att anlita dom.
Efter idogt sökande så inhandlades en begagnad Isuzu D-Max årsmodell 2011, som jag sen körde ner till Prolama för ombyggnad. Hösten 2015 var min Cross Country Rallybil T2 redo för den första tävlingen. Efter hemkomsten av rallybilen var det dags för homologeringsbesiktning av Svenska Bilsportförbundet, SBF. Följ länken för artikel på SBF:s hemsida: http://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/ForstasvenskaCrossCountryRallyT2besiktigad
Mycket stöd och uppmuntran har jag fått under denna process från Raymond Johansson på Svenska Bilsportförbundet, SBF.